Wednesday 7 November 2012

KEMAHIRAN MOTOR HALUS


 
Aktiviti 1: Bermain doh mengikut kreativiti murid.


Sebenarnya murid pemulihan atau murid LINUS tegar yang belum boleh menulis belum menguasai kemahiran motor halus. Kemahiran motor halus ialah koordinasi gerakan otot kecil yang berlaku dalam mengawal tangan, jari, dan ibu jari. Ia melibatkan kemahiran menggunakan tangan yang berkembang mengikut umur kanak-kanak (1). Bagi kanak-kanak normal, perkembangan kebolehan motor halus mereka berkembang sesuai dengan usia mereka. Biasanya, ia melibatkan koordinasi tangan dan mata yang bermula dengan pergerakan primitif seperti menyusun blok dalam baris yang lurus. Penguasaan kemahiran ini amat penting dalam perkembangan kanak-kanak kerana ia merupakan kemahiran yang amat diperlukan untuk menulis.

Terdapat pelbagai aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk membantu murid kita menguasai kemahiran motor halus. Mereka boleh menyusun blok, bermain Lego, memasukkan tali ke dalam lubang manik (pastikan tali dan manik besar), serta bermain doh. Terdapat banyak lagi aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk membantu murid menguasai kemahiran ini (2) tetapi kita harus pastikan bahawa kita memilih aktiviti yang sesuai untuk murid-murid kita.

Aktiviti yang paling saya sukai ialah aktiviti bermain doh. Semasa saya praktikum pada tahun 2008, saya menggunakan plastisin. Namun begitu, saya tidak lagi menggunakan bahan tersebut kerana saya kurang yakin dengan kandungan yang mungkin ada di dalam bahan tersebut. Kini saya lebih suka membuat doh sendiri. Ia adalah lebih selamat dan tidak bertoksin. Berikut adalah cara-cara membuat doh yang juga dikenali sebagai play doh (3): 

Bahan-bahan :
2 cawan tepung gandum
2 cawan air suam
1 cawan garam
2 sudu besar minyak masak
2 sudu besar krim tartar
pewarna makanan

Langkah-langkah:
Gabungkan semua bahan ke dalam periuk "non-stick" dan kacau sehingga campuran tergumpal (menjadi seketul doh) di tengah periuk.
Sejukkan dan ulikan doh anda sehingga sekata.
Warnakan.

Untuk membantu murid menguasai kemahiran motor halus dengan menggunakan doh, kita boleh membiarkan mereka bebas bermain doh tersebut mengikut kreativiti masing-masing. Setelah mereka bertambah mahir, kita boleh bimbing mereka membentuk huruf mengikut cara menulis dengan betul sambil memperkenalkan huruf kepada mereka.


Aktiviti 2: Membentuk huruf dengan bimbingan guru menggunakan doh (murid menekap huruf pada pinggan kertas mengikut cara menulis huruf dengan betul).




Itu sahaja perkongsian saya pada hari ini. Harap segala yang dikongsikan dapat membantu saudara/saudari semua. Jika ada kesempatan, saya akan memperkenalkan aktiviti-aktiviti lain yang menarik untuk kelas pemulihan dan juga prasekolah pada masa yang akan datang.

Sekian, terima kasih.


Rujukan:
  1. http://www.ceritarasahati2.com/tag/kemahiran-motor-halus/ 
  2. http://handsonaswegrow.com/2012/01/30-kids-activities-materials-for-promoting-fine-motor-skills/
  3. http://onebonez.blogspot.com/2011/07/cara-cara-membuat-homemade-edible.html
 
 
 
 
Pekerjaan online

No comments:

Post a Comment